søndag den 15. maj 2011

10 tips til at gøre Android til en firmatelefon

Android har for længst overhalet Nokia smartphones målt i forbruger popularitet – mange virksomheder er nu for alvor begyndt at droppe de traditionelle Windows Mobile telefoner til fordel for Google Android.
Virksomhederne er delt i to lejre, dem der holder fast i de traditionelle forretningstelefoner og dem som afprøver de nye smartphones med touch brugergrænseflade. Så selv hvis din organisation ikke officielt understøtter Android, skal du ikke blive overrasket.

Når du starter med at anvende Android som firmatelefon, er der en række tips du med fordel kan følge, dette vil gøre din brugeroplevelse helt i top.

10 tips til at gøre Android til en sikker firmatelefon
1. Autolåsning af skærmen. Til virksomhedsbrug er sikkerhed et vigtigt element når man skal evaluere en potentiel firmatelefon. Som standard låser man en Android telefon blot ved, at trække fingeren ned. Du kan dog også vælge en automatisk lås, som låses op ved hjælp en særlig bevægelse eller med en almindelig PIN kode.

2. Anskaf Antivirus. Mobile vira ses stort set på alle de populære smartphones – det er derfor vigtigt med et antivirus program installeret på samme måde som på din firma pc. Du kan finde gratis antivirus på Android Market, de fleste virksomheder foretrækker dog at købe et antivirus program fra en kendt distributør som fx McAfee eller Norton.

3. Godkendelse på flere niveauer. Tredjeparts værktøjer, såsom SecureAuth og

PhoneFactor leverer godkendelse mekanismer på Android, som overgår de indbyggede muligheder. Brugerne kan sikkert få adgang til virksomhedens applikationer via en VPN tunnel. ActiveDirectory adgang er muligt med SecureAuth, og tillader bruger at tilgå firmaets netværk helt transparent.

4. Brug Google Apps til at administrere Android sikkerhedspolitikker. Google Apps Device Policy Administration giver administratorer mulighed for at håndhæve politikker som kræver adgangskoder, og kan kryptere data og aktivering af autolåsning af skærmen. Du kan også anvende værktøjerne til, at nulstille tabte eller stjålne telefoner.

5. Brug Mobile Device Management (MDM). Med MDM, kan du kryptere data i bevægelse, håndhæve password politikker, slette data på stjålne telefoner og sikre at firmaets data tilgås via rollebaseret brugere og tilhørende rettigheder.

6. Klare regler for hvilket versioner der understøttes. En stor udfordring for administratoren står overfor, når det kommer til Android er, hvilke versioner at operativsystemet der skal understøttes af firmaets sikkerhedspolitikker. Det samme gælder for iPhone og Windows Mobile. For Android bør du pt. (maj 2011) ikke tillade under version 2.2.


7. Brug exchange som e-mail. Android anvender naturligvis Gmail som det indbyggede mailsystem, men det er nemt at konfigurere adgang til fx virksomhedens exchange server. Android understøtter ikke selv kryptering af gemte mails, men det er muligt at købe applikationen TouchDown, som fuldt understøtter adgang til Exchange og kryptering af telefonens SD-kort.

8. Kalender, adresser og telefonnumre. Det er muligt at integrere firmaets Outlook kalender direkte i Android, det giver medarbejderne for at holde deres kalender opdateret selv når de er på farten. Skal de have kontakt med en kollega i en anden afdeling er det ligeledes vigtigt, at du har opsat firmaets netværk således, at det interne adresse kartotek kan tilgås på smartphones.

9. Hvad må installeres på telefonen. I takt med at de danske virksomheder indfører

smartphones, så bliver spørgsmålet om medarbejdernes frihed i stigende grad et relevant spørgsmål. Næsten alle sikkerhedseksperter er enige om, at den største trussel mod en moderne virksomhed faktisk er dens egne ansatte.
Desværre er der mange danske virksomheder der giver fuldstændig frihed til de ansatte, det betyder at de kan downloade applikationer uden at kende udgiveren – dette er en stor risiko der potentielt set kan koste virksomheden dyrt!

10. Smartphones bruger data – meget data. I en mindre virksomhed har man typisk ikke de samme fordelagtige abonnement aftaler som de større firmaer, det betyder at data kan være dyrt. En moderne smartphone bruger hurtigt adskillige gigabytes. Skal firmaets telefoner have en download grænse? Skal det være muligt for firmaets ansatte at tilgå 3G netværk fra udlandet.

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar